Föräldraransvar på gott och ont

Idag publicerades en arikel på aftonbladet om en motion som, ifall den träder i kraft, innebär att föräldrar kan bli tvugna att betala för brott som sina barn gör. Förutsättningen är att rätten ska fastslå att föräldern/föräldrarna varit vårdslösa och därmed inte gjort något för att förhindra brottet. Beloppet skulle kunna gå upp till 8000 kr, ungefär en halv nettolön för en medelklassens individ.

Hmm, jag har under alla år stört mig på hur ungdomar helt utan att bry sig slår sönder lyktor, skyltfönster,  kastar is på lastbilar från hustak och är allmänna plågor för allmänheten. Jag har alltid trott att det handlat om bristande uppfostran och en för stor nivå av frihet. Eftersom jag infunnit mig i personer som begått sådana brotts närhet så vet jag att föräldrarna till dessa barn inte effektivt nog förhindrar det här oönskvärda beteende. Dock har jag på senare tid insett att det handlar om livsskådning. Föräldrar vill att sina barn ska göra sina egna val, och att de ska vara medvetna om vad valen de gör spelar för roll på deras framtid. Ska föräldrarna jaga sina barn så att de inte får ha någon fritid?

Jag håller helt och hållet med om att ungdomars inställning mot brott och livet borde skakas om lite, men att sätta föräldrar under ekonomisk press löser förmodligen ingenting. Om man försöker vara realistisk - har ungdomar någon empati för ekonomi, om det inte är direkt avgörande för levnadsstandaren i hushållet och därmed dem själva?

Vad tycker du i saken? :)

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: victoria

Jag hade faktiskt den diskussionen med min morfar tidigare idag.

min åsikt i det hela är inte att föräldrarna ska behöva betala skadestånd för barnens skull.

Kan tänka mig att dem flesta föräldrarna tror att deras barn lär sig efter sina misstag så därför låter dem barnen köra sitt egna race, det är inte okej enligt mina ögon, men det är inte heller föräldrarna som ska straffas för vad deras barn gör.

Visst ska man försöka så gott man kan att uppfostra sina barn, men även fast man kan ha fåtten bra uppfostran kan man ändå bli en liten parasit som bara förstör, det är dens eget fel, det kan man inte skylla på föräldrarna och på så sett ska inte heller föräldrarna lida och betala pengarna.

Det är min åsikt i det hela iallfall ;P

2009-10-05 @ 19:03:08
URL: http://vikkelito.blogg.se/
Postat av: Anonym

Föräldrarna borde verkligen betala allt. barnen ska få vara barn. !

2009-10-05 @ 19:20:49
Postat av: victoria

Ja men jag är mest chockad över att det verkligen finns människor som över huvud taget har en tanke att ens spara in på sjukvården.

En fullutrustad rullator är ett nödvändigt redskap för äldre och för dem handikappade och det är rent utav idiotiskt att dem ens tänker tanken på att ta bort dom.

Visst kmr dom finnas, men till mycket dyrare pris, haha blir arg bara av att tänka på hur sjuka människor det finns xD



Sv: Verkligen en vettig tanke, och jag tror definitivt att det ligger något i det. Det är väl upp till oss som framtida föräldrar att göra något åt saken... :P



Vårt samhälle är proppfullt av orättvisor. Jag håller med dig om att vi måste värna om våra pensionärer. fyrtiotalisterna börjar bli gamla nu vilket ger ökade sjukvårdskostnader. Det är enligt min åsikt en förbannat löjlig tanke att ens fundera över hur mycket pengar man kan spara på att ta bort varukorgen och viloplatsen på en rullator. Det känns som att diskrimineringen mot pensionärerna blir allt mer omfattande.. Min morfar är 75 nu och kommer troligtvis snart att få börja med rullator. I helvete heller att jag skulle tvinga honom att gå utan viloplats!



Ps. Hoppas det blev någon fisk ;)

2009-10-05 @ 20:26:10
URL: http://vikkelito.blogg.se/
Postat av: victoria

sv: jo jag vetm en lund är så himla långt hemifrån så jag vet itne riktigt.

Men samtidigt verkar det vara en sån underbart fin stad och jag älskar skånskan :D(A) hah

så det blir verkligen att fundera ut över det :)

tack för tipset :)

2009-10-05 @ 20:29:13
URL: http://vikkelito.blogg.se/
Postat av: victoria

haha hmm, du skickade precis det jag skrev till dig till mig nu xD hahah

Men vi har samma tankesätt iallfall, tur det fnns några vettiga människor med bra åsikter :)

2009-10-05 @ 21:00:26
URL: http://vikkelito.blogg.se/
Postat av: victoria

jaa det är ju mamma jag kommer sakna så enorm så det är sjukt (A)

Joo jag skulle egentligen åkt till skåne nu i sommar men det blev aldrig av :/

joo jag lär ju behöva råd senare :)

2009-10-05 @ 21:01:32
URL: http://vikkelito.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0